Елементите На Хип-Хопа
Основните, общоприети елементи на хип-хопа са 4 - Mcing, DJing, Graffiti Art и B-Boying.
1. MCing - Това е изкуството да римуваш в ритъм или както още го наричат рапиране или RAP. Всъщност РАП е съкратено от "Ритъм и Поезия"
2. DJing - Физическата дейност, която извършват "дисководещите" , за да пуснат даден запис се нарича DJing, playing, или "въртене". Резултатът се нарича "DJ set".
Терминът "дисководещ" е бил използван за пръв път, за да оприличи радио говорителите, които представят и пускат в ефир популярни песни. Тези записи, (наричани дискове от хората, които се занимават с музика), били пускани от радио водещите, откъдето идва името "дисководещ", което било съкратено на DJ. Днес има множество фактори, като стилът на музиката, избраната аудитория от слушатели, техническата настройка, предпочитаната форма и развитието на звуковата манипулация, които довеждат до различни типове DJ-и. Днес обаче, взимайки под внимание големия брой на различни DJ-и, трябва да се има предвид, че не винаги "дисководещ" има оригиналното си значение. Пример е как някои DJ-и използват само дискове, за да възпроизвеждат музика, докато други използват различни източници на звук.
3. Graffiti Art - Графити е множествено число на "graffito" ,въпреки че единственото число е станало сравително мрачно(WTF).Много използвано е в изкуството,създавано чрез надраскване на скица върху повърхност.Друг подобен термин е sgraffito,начин за създаване на скица чрез драскане през слой пигмент за да се разкрие друг,намиращ се отдолу. Всички тези английски думи идват от италианския,
най-вероятно от думата "graffito" (издран/надраскан),защото древните драскачи издирали работата си в стените преди да се стигне до спрейовете,както стенописи или фрески.Тези думи произлизат от гръцкото "графирам" ,означаващо "да пиша".
4. B-Boying - Брейк танцуването е форма на Африкано-Американски танц, който се появява от хип-хоп културата на Саут Бронкс, Ню Йорк, някъде 1970г.
Някои хора считат Beatbox (Бийтбокса) за 5-тия елемент на хип-хоп културата, а KRS-One (известен още като Учителя) назовава освен традиционните 4 и бийтбокса, също и Street Fashion (Улична Мода), Street knowledge, Street language (Уличен език) и Street Entrepreneur Realism.
История на Хип-Хопа
В края на 60-те години на миналия век няколко DJ Kool Herc от Ямайка се преместват в Ню Йорк, което дава началото на Хип-Хоп културата. Историята на израза hip-hop е доста интересна. С hip бил наричан някой, който "the big bo$$" е харесал и му прави комплимент. Преди това произходът на думата е неясен. А hop е било жаргонното име на хашиша. И двата израза произлизат от движението "beat movement" от 1950 г. През 60-те в Сан Франциско, много от хаш-дилърите привличали клиенти с рапиране. Самата музика в началото представлява смесица от reggae beats и рими. По късно този стил е наречен RAP, съкращение от rhymes and poetry, което означава рими и поезия. Хип-хопа се превръща в култура в началото на 70-те години. Развива се от чернокожите в гетата на Ню Йорк-Бронкс, Куинс и Харлем. В началото културата има 4 елемента: МC-ing или рапиране (МC=Master Of Ceremony ), break - dancing , graffiti & Dj-ing .
Началото е поставено от Dj Kool Herc и неговата група през 1974г. След появата на рап музиката, естествено е да се появи и подходящ танц към нея. Брейкът се появява в края на 60-тегодини. Тогава той представлява само стъпки и се нарича "Good Foot", измислен е от James Brown. През 70-те години Dj Afrika Bambaataa поставя началото на Zulu периода. Той основава old school брейк групата "Zulu Kings". Края на old school брейка идва в края на 70-те, когато през 1979 се появяват "Rock Steady Crew". Те са първите от новата вълна в брейка. Техните танци са по-раздвижени. Вече освен "foot work-a" се появяват и други елементи като хеликоптера, въртене на гръб и на глава както и много други. Самият брейк се е танцувал в/у кашони.
Когато брейкърите се разделят на отделни групи, всяка от тях започва да изписва името си върху стените в гетата и метрото, като по този начин маркира територията си. От начало графитите са били по-прости и са представлявали имена. Истинският бум на графитите е бил в края на 60-те г. във Филаделфия, когато двама с прякорите Cornbread & Cool Earl изрисуват почти целия град в надписи, носещи техните имена. В началото графитите се правели с различнивидове маркери, но те не били подходящи за повърхностите на стените и така по-късно започнали да се използат спрейовете. Както повечето елементи в hip-hop културата и грфитите са забранени от властта веднага след появяването им в гетата на по-големите градове. Сега властта най-накрая разбра, 30 г. след появата на графитите, че всъщност в тях няма нищо лошо, а напротив, ако са направени от професионалисти те могат да разкрасят сивите и безлични стени.
Непосредствено покрай тези три елемента: рапа, брейка и графитите се появява и 4-тият -DJ-ят, който се превръща в неделима част от развитието на културата. Елементите на Dj-ing-a са скречове, cutting и музициране. През 2000г. в САЩ грамофонът официялно е признат за музикален инструмент.В началото на 80-те години изпълнителите започват да се наричат MC-та или Master of Ceremony, което означава, че те се хората, които водят купона.
Според някой съществува 5ти елемент а имено beatboxing-a.
Първият официялен рап сингъл е издаден през юни 1979 г . Той се казва "Rappers Delight" и е на групата от New Jersey - Sugarhill Gang. Времетраенето му е 14 мин . и 23 сек. Както всеки музикален стил и рапа има своя основоположник .Неговото име е Kurtis Blow , а хитът му за 1984 г "Basketball" го задържат няколко седмици под № 1 в класацията на сп."Billboard". Grandmaster Flash e Dj-ят, който през 1982г. заедно с Melly Mell и групата "The Furious Five" създават хитове като "Step off", "Nasty" и др. Така те затвърждават old school rap звученето от гетата на Ню Йорк. През 1984г. се появява първото рап трио "Run DMC ". Още с първият им албум те покоряват класацийте.
80-те г. преминават под знака на old school звученето. Появява се един от най-известните old school рапъри Ice T (New Jersey). Най-голям хит става парчето "6 in the mourning". В нея става въпрос за ежедневието на престъпниците. През 1987 излиза албумът му "Rhymes Pays". Той е типично гангстерски. През 1991г. Ice T издава албума "O.G.-Original Gangsta", който окончателно заклеймява gangsta стила. Ice T участва в множество филми и сериали, в които се разказва за живота на негрите в гетата. Следват поредица от успешни албуми. Той става идол на много от по-младите последователи на този стил.
В средата на 80-те се появяват първите бели MC-та. Това е групата Beasty Boys, която оттогава не може да повтори успеха на супер хита "Fight For Your Right". В края на 80-те и началото на 90-те се появяват най-комерсиалните имена в историята на хип-хоп-а изобщо. Единият е бялото чудо Vanilla Ice, който още с първия си сингъл "Ice Ice Baby" жъне огромен успех. Дебютният му албум получава няколко пъти платинен статус. Другата еднодневка на хип-хоп сцената е MC Hammer. При него историята се повтаря. Той не успява да повтори успеха на супер хита си: "U Can't Touch This". Със тези песни двамата рапъри губят всякакво уважение от своите колеги,т ъй като са считани за прекалено комерсиални.
По същото време се появяват и първите жени рапърки - Salt'N'Pepa, TLC,Chaka Khan, MC Lyte, Queen Latifah, Neneh Cherry и много други.
От своето начало до сега хип-хоп културата е претърпяла много промени и продължава да се движи напред. 4-те елемента отдавна вече не са 4. Към елементите са се прибавили и облеклото, самото поведение, дори жаргонът на рапърите е по-специялен и някои незапознати трудно биха го разбрали.
Както според Krs One елементите са девет: deejaying, breaking, graffiti art, emceeing, beat-boxing, street fashion, street language, street knowledge i street entrepreneurship. За Afrika Bambaataa петият елемент е the knowledge.
Черна култура ли е Хип-Хопа ?
Хип-хопа - многонационална смесица от много различни приноси направени от няколко етнически групи... но това е станало с течение на времето.
Както изпитвате почит към предшествениците си, също трябва да изпитва респект и чест към предшествениците на хип-хопа - и произхода му е Черен.
Ако наистина обичате хип-хопа ще разберете откъде произхожда и няма да опитвате да променяте историята както вие решите за добре. Знаете ли какво? Добре е това че, сте били повлияни от негрите. Добре е да осъзнаете, че в ядрото на музиката е черното. Също е хубаво да признаете, че не сте сами. Днес хората от почти всяка етническа група са точно като вас. Те сега са част от "хип-хоп поколението", което започва със слушането на същите черни пионери назад във времето. Какво лошо има? Прекалено много пъти в Америка изглежда сякаш всичко започва от черното и "преминава" през музикалното течение,и се изгубва в смесицата на "много-националното" изкуство като всъщност е : черно изкуство повлияно от адски много хора.
Ако ние искаме да подобрим имиджа на сегашната хип-хоп културата, което зависи от всички нас, независимо от расата ни. Стига сте го считали за незаконен ! Стига сте го комерсиализирали, имайте поне малко респект и разбиране за това какво е хип-хоп културата. Хората израснали с нея, ще ви кажат, че това не е някоя глупава реклама на сода или радио станция... това е КУЛТУРА. Започва от музиката, но също така и танца. То е изкуство, стил, има собствен език, правила, водачи(лидери), легенди,както и нови таланти.
Всеки днес е прекалено зает да претендира за "East Coast", "West Coast", че са забравили, че хип-хоп културата като цяло произлиза от черната култура, и трябва да почитате нея също. Пуснете радиото си на "Hip-Hop" тогава го представлявате. Осъзнайте колосалността на такова изявление.Хип-хопът не живее там където са банерите, живее в сърцата и душите на хората които обичат музиката повече от всичко. Ако трябва да спасим културата, трябва да попадне в ръцете на повече хора, които я обичат, а не такива които правят пари от нея.
Приятно четене
