РОКRock and RollБританската инвазияФолк РокПсихеделик РокГлем РокПрогресив Рок 1Прогресив Рок 2Хард Рок (Началото)Хард Рок (Първата Ера)Хард Рок (Втората Ера 1)Хард Рок (Втората Ера 2)Хард Рок (Третата Ера)Хеви Метъл 1Хеви Метъл 2Хеви Метъл 3Хеви Метъл 4Хеви Метъл 5 (Произход I)През януари 1969 е издаден едноименният дебютен албум на
Led Zeppelin и достига десета позиция в класацията за албуми „Билборд”. През юли
Led Zeppelin и вдъхновеното от
Cream, но с по-грубо звучене, пауър трио
Grand Funk Railroad свирят на Atlanta Pop Festival. През същия месец произлязло от
Cream трио, водено от Лесли Уест, издава
Mountain – албум, изпълнен с тежки блус рок китари и ръмжащи вокали. През август групата, вече приела името
Mountain изпълнява четиричасов сет на Woodstock Festival. Дебютният албум на
Grand Funk,
On Time, също излиза през този месец. През есента
Led Zeppelin II стига до номер 1, а албумният сингъл
Whole Lotta Love удря четвърта позиция в поп класацията „Билборд”. Метъл революцията набира скорост.
Със силно дисторцирания китарен стил на Пейдж и драматичните, стенещи вокали на Робърт Плант
Led Zeppelin определят централните аспекти на новия жанр. Други банди с по-последователно, „чисто” метъл звучене ще се окажат също толкова важни за класифицирането на жанра. В това отношение издадените през 1970
Black Sabbath и
Paranoid на
Black Sabbath и
In Rock на
Deep Purple са от ключово значение.
Black Sabbath са развили особено тежко звучене отчасти заради работна злополука, която китаристът Тони Айоми преживява преди да сформира бандата. Тъй като не можел да свири нормално, Айоми трябвало да настрои китарата си по-ниско.
Deep Purple се колебаели между стиловете в първите си години, но към 1969 вокалистът Ян Гилан и китаристът Ричи Блекмор въвеждат бандата в развиващия се хеви метъл стил. През 1970
Black Sabbath и
Deep Purple щурмуват големите британски класации съответно с
Paranoid и
Black Night.
Uriah Heep издават
Very ‘eavy… Very ‘umble,
UFO –
UFO 1, а
Black Widow –
Sacrifice.
Wishbone Ash макар и обикновено да не са определяни като метъл, въвеждат двойния соло / ритъм китара стил, който много метъл банди от следващото поколение ще възприемат.
Budgie извеждат новото метъл звучене в пауър трио контекст. Окултните текстове и образи, използвани от
Black Sabbath,
Uriah Heep и
Black Widow на практика се оказват влиятелни;
Led Zeppelin също започват да вмъкват такива елементи в четвъртия си албум, издаден през 1971.
От другата страна на атлантическия океан определящата група е
Grand Funk Railroad, „най-успешната в комерсиално отношение американска хеви метъл банда от 70-те до разпадането им през 1976, те поставят формулата на успеха през 70-те: продължителни турнета”. В САЩ се появяват и други банди, идентифицирани с метъла, като
Dust (1971),
Blue Öyster Cult (1972) и
Kiss (1974).
Scorpions дебютират в Германия с
Lonesome Crow през 1979. Блекмор, който преди това се е доказал като виртуозен китарист в
Machine Head на
Deep Purple (1972), напуска групата през 1975, за да сформира
Rainbow. Тези банди също печелят публика чрез продължителни турнета и все по-зрелищни концерти. Както се каза по-горе, спорно е дали тези и други ранни банди наистина се класифицират като хеви метъл или
хард рок.
AC/DC, които дебютират с
High Voltage през 1975, са първият пример. Описанието в енциклопедията Rolling Stone от 1983 започва: „Австралийската хеви метъл банда
AC/DC…” Рок историкът Клинтън Уолкър пише: „Те са
рок енд рол банда, която просто е достатъчно тежка и за метъла”.
В определени случаи няма място за спор. След
Black Sabbath следващият голям пример е британската банда
Judas Priest, която дебютира с
Rocka Rolla през 1974. В описанието на Крист публиката на
Black Sabbath… е оставена да търси звучене с подобна сила. Към средата на 70-те естетиката на хеви метъла се среща в унилия бас и сложните двойни китари на
Thin Lizzy, в сценичното изкуство на
Alice Cooper, в пращящите китари и ефектните вокали на
Queen и в гръмовните средновековни въпроси на
Rainbow…
Judas Priest се появяват, за да обединят и да подчертаят тези най-разнообразни краски от звуковата палитра на
хард рока. За първи път хеви метълът става истински жанр сам по себе си.
Въпреки че
Judas Priest нямат Топ 40 албум в САЩ до 1980, за мнозина това е хеви метъл бандата наследник на
Black Sabbath; двойната им китарна атака с бързи ритми и отсъствие на блус елементи и изчистеното метално звучене имат огромно влияние върху бъдещите банди.
Пънк РокNew Wave