РОКRock and RollБританската инвазияФолк РокПсихеделик РокГлем РокПрогресив Рок 1Прогресив Рок 2Хард Рок (Началото)Хард Рок (Първата Ера)Хард Рок (Втората Ера 1)Хард Рок (Втората Ера 2)Хард Рок (Третата Ера)Хеви Метъл 1Хеви Метъл 2Хеви Метъл 3Хеви Метъл 4Хеви Метъл 5 (Произход I)Хеви Метъл 5 (Произход II)Пънк РокНю Уейвът е неточен термин за
рок жанр, който се заражда през 1976. Терминът първоначално се отнася към
пънк рок музиката. Той се развива и покрива базирани на пънка формации, които смесват и други елементи. През 80-те години на миналия век в САЩ Ню Уейвът става събирателен термин, който се отнася най-общо към новите формации и в частност към синтпоп групите. Основно Ню Уейвът е преоткриване на
рок енд рола от 60-те, но той също така привнася най-различни влияния, както и аспекти от мод субкултурата, електронната музика, диското и фънка.
Самият термин Ню Уейв поражда доста объркване. Той е въведен през 1976 във Великобритания от мениджъра на
Sex Pistols Малкъм МакЛарън като алтернативно наименование на пънка. Терминът се отнася към авангардното френско Ню Уейв филмово движение през 60-те. Скоро след това терминът е възприет от любителски списания като „Снифин глю”, а след това и от професионалната музикална преса. За известно време през 1976 и 1977 двата термина са взаимозаменяеми. До края на 1977 „Ню Уейв”-ът заменя „Пънк”-а като определение за ъндърграунд музиката в Обединеното Кралство.
Музиката, последвала анархическия гаражен дух на
Sex Pistols, се отделя под наименованието пънк, докато музиката, която клони към повече експериментиране, сложни текстове, или по-полирано звучене, се категоризира като Ню Уейв. Жанрът включва музиканти, които изпъкват на британската пъб рок сцена в средата на 70-те години на миналия век, като
Ian Dury,
Nick Lowe,
Eddie and the Hot Rods и
Dr Feelgood. Освен това, множество музиканти, които първоначално биха били класифицирани като пънк, също минават под шапката на Ню Уейв-а:
Dead Boys,
Ramones,
Talking Heads и
The Runaways.
През 1982 в анкета на Галъп 14% от тийнейджърите определят Ню Уейв музиката като свой любим жанр, с което той става третият по популярност. За разлика от другите жанрове популярността на Ню Уейв-а не се повлиява от расовите различия. По това време вече определението Ню Уейв се е променило към по-комерсиална версия на пънка отпреди няколко години. През по-голямата част от 80-те наименованието Ню Уейв се употребява в Америка, за да опише почти всеки нов поп или поп-рок изпълнител, който използва предимно синтезатори.
Използването на синтезатори в Ню Уейва повлиява на развитието на Хаус музиката в Чикаго и на Техното в Детройт. Инди духът на Ню Уейва се оказва решаващ за развитието на колежанския рок и грънджа/алтернативния рок в края на 80-те и след това. Днес Ню Уейвът се смята за част от Алтернативния Рок.
През 90-те, в следствие на грънджа, британската преса подхваща кампания за промотиране на нова вълна на Ню Уейва (The New Wave of New Wave). Тази кампания включва открито пънк и повлияни от Ню Уейва формации, като
Elastica и
Smash, но тя бива засенчена от Бритпопа. Други забележителни формации от 90-те са
No Doubt,
Six Finger Satellite и
Brainiac.